söndag 29 januari 2012

Blåbärsbullar

Nygräddade Blåbärsbullar. Första gången jag gjorde dessa och de får helt klart godkänt. Blev en liten miss med att blåbären vi köpte inte var de riktiga utan de större vindruvskorsade, lite störigt eftersom det inte framgick på paketet. Får hoppas på ett rikligt blåbärsår så slipper man köpa:).

Jag gjorde ett helt grundrecept och sedan 1/2 sats blåbärsbullar och 1/2 sats semlor. Enligt receptet ska det bli 18-24 bullar. På den halva satsen blåbärsbullar gjorde jag 17 bullar och jag kommer nästa gång göra dem till 24 st, för jag tycker att de blir i största laget. Receptet är som vanligt Leilas. 

Grundrecept
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl
Gör så här:
Stöt kardemummakärnorna fint och värm tillsammans med mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, socker, salt, smör och ägg. Tillsätt mjölet successivt till en smidig deg. Jäs sedan i 45-60 min. Baka ut till valfri bullvariant.

Blåbärsbullarna
200 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk malen kanel
2 1/2 dl färska eller frysta blåbär
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse
ägg till pensling och mandelspån till garnering
Blanda smör, råsocker och kanel som sedan breds ut på degen. Blanda blåbär, florsocker och majsstärkelse som strös ut ovanpå degen. Rulla sedan ihop degen och skär den i skivor, enligt mig lagom med 1,5-2 cm men enligt receptet ska de skäras i 3-4 cm tjocka skivor. Lägg rullarna i bullformar och låt jäsa ytterligare 45-60 min. Pensla med uppvispat ägg och garnera med mandelspån. Grädda längst ner i ugnen på 200 grader i cirka 10 min. (OBS, gör du hel sats ska bara hälften av kanelblandningen och hälften av blåbärsblandningen på eftersom degen delas i två).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar