söndag 19 augusti 2012

Bullar

Krämbulle, sockerbulle, ja kärt barn har många namn. Började sina med hembakat i frysen så gjorde helt enkelt lite nytt. Länge sen jag gjorde krämbullar men gick ganska fort, hade fått för mig att de var krångligare. Hittade ett bra recept på vaniljkräm, enkelt och gott. Hade tänkt att köpa färdig typ Ekströms men alla E-nummer får mig att undra... Det är något som vi försöker tänka på, att göra mycket själva. I regel är det ju faktiskt riktigt lätt. Vaniljkrämen jag gjorde idag tar marginellt längre tid än marsanpulver men den blir godare och är dessutom klumpfri. Här kommer receptet;
2 äggulor
1 msk potatismjöl
3 msk strösocker
3 dl mjölk
1 vaniljstång (jag tog en halv samt lite vaniljsocker)
Häll allt i en kastrull och vispa ihop, låt det sedan sjuda under omrörning tills det tjocknar. OBS det får absolut inte koka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar