fredag 29 juni 2012

Roller

Har ju som ni vet nyligen fått en liten och underbar son, vilket innebär en ny roll som mamma. Funderade lite över det här med roller under en av Viktors och mina härliga promenader. Det är ju så att livet är fullt av roller som man har i olika situationer. Det finns de roller som är små och inte så krävande ex. kund, gäst och liknande. Sen finns de där rollerna som bygger på djupare relationer och som man bär med sig hela livet och det är här det blir mer komplicerat och krävande. Det är roller som mamma/pappa, make/maka, dotter/son, syster/bror, mor/farförälder, övrig släkt och vän.

När jag skriver att de sistnämnda är mer komplicerade och krävande menar jag det inte som negativt utan det jag menar är att det är relationer som kräver ett känslomässigt och ömsesidigt engagemang. Självklart väljer du inte din släkt men om du har en icke fungerande relation med ex. din mamma så har man förvisso kvar rollen som dotter men ofta ersätter många de icke fungerande relationen till den personen med en annan och säger att den personen är som en mamma. Det är dessutom roller som du alltid har, en gång mamma alltid mamma. Hum, börjar spåra ur.

Det jag ville skriva om var den häftiga känslan av att nu ha fått den nya rollen som mamma. Intressant hur allt ändrar sig och hur viktigt det är att fortfarande kunna inneha de andra rollerna. Jag kan inte bara vara mamma. I relationen med maken måste jag fortfarande kunna vara hans fru, jag måste kunna vara dotter och få vara liten ibland gentemot mina föräldrar samtidigt som de måste få slippa vara mamma och pappa ibland och bara få vara morföräldrar. I relationen till vännerna gäller samma sak, ibland måste jag bara vara Cissi, både för min och för vännernas skull.

Fick ett gott råd av min pappa, jag tror att det var inför bröllopet. Han sa att han och mamma hela tiden har haft ett liv där vi barn inte varit delaktiga, där han och mamma har varit Janne och Ulla. Förstår precis vad han menar och tror absolut att det är ett framgångsrecept för ett lyckligt äktenskap och en väg till att vara en ännu bättre förälder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar