söndag 19 september 2010

Mysig helg

Helgen inleddes med en mycket trevlig tjejmiddag, en riktigt rolig kväll med massor av skratt.

Igår pysslade jag hemma och förberedde middag för att ge sambon ett varmt välkomnande. Det blev en trerätters där allt som går lagades från grunden. Vi är båda två mycket matintresserade och gillar att laga mat. För några veckor sedan lagade sambo en riktigt härlig middag hemma hos mina föräldrar som vi sedan åt tillsammans med större delen av familjen. Middagen genererade omnämnande på svägerskans blogg men jag vill inte vara sämre så jag får väl skriva om min egen middag på min blogg :-). Det blev en riktig succé och sambon sa att det var den bästa middag som jag lagat, tar det som en bra komplimang.

Förrätten blev den som Per bjöd på i "Halv åtta hos mig" häromdagen. Men den ändrades lite av mig. Jag äter nämligen inte tigerräkor eller jätteräkor eftersom de förstör miljön, så jag ersatte det med räkor, läs gärna mer på Naturskyddsföreningen. Förrätten var alltså hackad mango, rödlök, skivad avokado med heta räkor och limedressing.

Huvudrätten blev en fisksoppa med räkor, musslor och torsk. Hämtade inspirationen till soppan från den Morbergska fisksoppan, med vissa mindre justeringar, hoppade bland annat över sellerin och använde palsternacka istället. Till detta serverades hembakade baguetter, det receptet hämtade jag i Lelias nya kokbok "One more slice". Brödet blev helt gudomligt och jag lyckades få det härligt luftig:-).
Efterrätten blev en Lime- och marängbakelse med limekräm toppad med kiwi och physalis inspirationen till desserten hittade jag här.

Till middagen blev det en flaska Gustave Lorentz Riesling Réserve (nr 22257), 86 kr. Mycket gott vin som passade riktigt bra till soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar