torsdag 2 februari 2012

Hur tänkte de nu?

Såg en liten bit av ett program på SVT igår. Handlade om en kvinna från Irak som behövde ett nytt pass för att kunna söka svenskt medborgarskap. Det som jag fastnade för och tyckte var roligt var när hon skulle ringa till Migrationsverket. Jag förstår inte hur en myndighet som arbetar med människor från hela världen som i regel inte har svenska som första språk kan komma på den briljanta idén att ha en talsvars telefon. Försök själva att tänka på hur det skulle vara att svara på frågan "Vilken enhet söker du?" - Medborgarskapsenheten är definitivt inte ett enkelt ord. Tycker det är fantastiskt roligt och skulle gärna vilja veta vem som kom på idén.

Hur det gick för kvinnan vet jag inte men jag hoppas att det löste sig.

1 kommentar:

  1. Migrationsverkets telefonväxel är på både engelska och svenska. Likaså hemsidan, som även finns på fler språk. E-tjänsten för att söka svenskt medborgarskap är dock enbart på svenska. För att bli svensk medborgare måste du ha bott i Sverige i 5 år (4 om du är flykting), därför antar jag att de anser att det räcker med en enspråkig e-tjänst.

    SvaraRadera