torsdag 22 juli 2010

Tankar för dagen

Hemma hos oss fungerar radion som väckarklocka och varje morgon strax före 7 har de något som de kallar för "tankar för dagen", så här kommer nu mina.

Jag har alltid funderat mycket på livets stora frågor, ytterligare ett ämne som jag säkert kommer att återkomma till på denna blogg. Nyligen trillade jag över en intressant beskrivning av religion. "Jag har problem med en religion som säger att tron i sig själv ska vara biljetten till himlen. Alltså att idealet ska vara förmågan att manipulera ditt eget förnuft att godta något som ditt förstånd inte accepterar. Det är samma modell till intellektuell underkastelse som diktaturer under alla tider har använt sig av, tanken om ett högre vetande som man inte ska ansätta med beviskrav".
Ur boken Frälsaren av Jo Nesbø.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar