onsdag 11 april 2012

Lärorik dag

Dagen har varit mycket intressant. Lite uttröttande för mig men även för lilla bebis. Har en känsla av att bebis kommer att sova gott inatt. Vi har varit på föräldrautbildning idag, inte så mycket lärdom egentligen men en del praktiska tips och genomgång av vad som kommer att hända på förlossningen. Tydligen har Uppsala sedan 1992 ansett att man som nyförlöst ska åka hem inom 6-12 timmar (självklart endast om barn och mamma mår bra). Jag tycker att det känns bra att få komma hem. De har sedan BB på väg som har kontakt med oss och kollar att allt går bra samt ev. gör hembesök.

Det mest intressanta under dagen var att jag deltog som "proffspatient" för ett gäng läkarstudenter på Akis. Där gjordes ett ultraljud för att om jag förstod det rätt kontrollera venen, blodflöde i navelsträngen och i moderkakan. Detta eftersom denna typ av undersökning görs på de gravida där barnet exempelvis växer dåligt. Vår bebis verkar inte riktigt gilla att hjälpa till vid ultraljud, egentligen skulle navelsträngens välmående endast kunna mätas med en ljudmanick. Professorn som gjorde undersökningen sa att det brukar vara en busenkel undersökning, men inte med vår bebis, så han fick komplettera med bild. Han ville dock inte utsätta bebis för ultraljud i onödan så det var bara en liten hand som skymtade fram när han skulle bjussa studenterna på en extra ven, eftersom han inte ville låta dem prova själva då det inte gick så bra. Summan av den undersökningen var att jag fick veta att bebis mår bra och att jag har en mycket välmående moderkaka (inte alla som vet:-)).

Efter detta fick vi göra en CTG mätning. Det var ganska bra för det är vad som kommer att göras när v kommer in till förlossningen för att bedöma om det är på gång eller om vi ska åka hem igen. Eftersom bebisens hjärtfrekvens mäts får jag en knapp jag ska trycka på när den rör sig eftersom hjärtfrekvensen ökar vid rörelse och då ska det markeras. Det var dock lite lurigt för det var ungefär som vid ett hörselprov. Ni vet den där känslan var det ett pip eller inte, samma sak nu, var det en spark eller inte? 

Slutligen fick studenterna öva på att känna på bebisen utanpå magen för att känna hur den låg. Bebis tyckte kanske inte att det var så roligt utan bjöd på en och annan spark. Den ligger fortfarande med huvudet neråt men den är inte fixerad än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar